نرم افزار Lumion چیست؟

در رشته معماری نرم افزار ها و ابزار های بسیار زیادی وجود دارند که هر کدام از این ابزار ها ویژگی های بسیاری را در اختیار کاربر قرار می دهند. امروزه نیاز است یک فارغ التحصیل این رشته یا دانشجو رشته معماری با این ابزار ها آشنا باشد و بتواند از آنها با توجه به کار خودش استفاده لازم را داشته باشد. در این مقاله هم می خواهیم به سوال نرم افزار Lumion چیست پاسخ دهیم و ویژگی های آن را برای شما بررسی کنیم.

نرم افزار Lumion چیست؟

نرم افزار Lumion یا لومیون یک نرم افزار بسیار مناسب برای شبیه سازی معماری، ساخت تصاویر و سازه های ۳ بعدی و رندرگیری آنها می باشد. با نرم افزار لومیون می توانید مدل های مختلفی که در ذهن دارید را با سرعت بالا و به راحتی ایجاد کنید. همچنین این ابزار قسمت های مختلفی دارد که سبب ایجاد راحتی در استفاده از آن می شود.

در نرم افزار Lumion می توانید مدل های ۳ بعدی، انواع متریال، ایجاد جزئیات، تصاویر، ویدیو و… را به راحتی طراحی کنید. همچنین می توانید همان چیزی که تصور می کنید را با این نرم افزار به راحتی درست کنید و قسمت، قسمت طراحی خودتان را شخصی سازی کنید.

کاربرد نرم افزار Lumion

برای اینکه بتوانیم بهتر به سوال نرم افزار Lumion چیست پاسخ دهیم می خواهیم کاربرد نرم افزار Lumion را برای شما بررسی کنیم. همانطور که گفتیم این ابزار به شما اجازه می دهد انواع مدل های ۳ بعدی را به بهترین شکل ممکن طراحی کنید و آنها را با سرعت بسیار زیادی رندر بگیرید. همچنین می توانید مدل ها و ساختار های بسیار زیادی را تولید کنید. برای مثال شما می توانید تک تک جزییات یک خانه را با این ابزار طراحی و هر قسمتی از آن را با تسکچر، متریال، رنگ و… ویرایش کنید.

چرا نرم افزار لومیون برای استفاده مناسب است؟

حال که سوال نرم افزار Lumion چیست را متوجه شدید؛ بهتر است بدانید یکی از دلایل اصلی محبوبیت این ابزار سادگی در استفاده از آن می باشد. یک بازی ویدیویی را تصور کنید که می توانید به راحتی مدل های ۳ بعدی و قسمت های مختلف دیگر را به آن اضافه و یا از آن حذف کنید. نکته مهم دیگری که باید در مورد استفاده از این ابزار بدانید این است که می توانید از ابزار های مختلف دیگری مانند Revit، ArchiCAD مدل BIM/3D خود را وارد نرم افزار Lumion کنید.

این نرم افزار به شما این امکان را می دهد تا بافت های هر قسمت مدل ۳ بعدی خودتان را ویرایش کنید، این موضوع در خروجی کار شما بسیار تاثیر گذار می باشد و می تواند طراحی شما را با کیفیت تر از قبل کند. همچنین باید بدانید هر پارامتری که در مدل شما وجود داشته باشد قابل تنظیم است مانند شفافیت، رنگ و موارد بسیار دیگر که همه ی آنها به بهترین شکل ممکن بر روی کار شما اجرا می شود. نرم افزار لومیون مخصوصا نسخه PRO آن یک کتابخانه بسیار بزرگ از وسایل نقلیه، اشیاء و… را در اختیار شما قرار می دهد که می توانید از تک تک آنها با توجه به مدل ۳D خود استفاده کنید.

ویژگی های افزار Lumion

امروزه هر نرم افزاری ویژگی ها و ابزار های منحصر به فردی را در اختیار کاربر قرار می دهند. این ابزار ها باعث افزایش کیفیت کار و پروژه می شوند. در ادامه برخی از ابزار های نرم افزار Lumion را برای شما بررسی می کنیم.

رابط کاربری

یکی از مهم ترین قسمت ها در این نرم افزار رابط کاربری آسان آن می باشد. باید بدانید که کارکردن با این ابزار نیازمند دانش و آموزش کافی است، اما نکته ای که این ابزار دارد این مورد است که می توانید با استفاده از بخش آموزشی خود این ابزار هم نسبت به یادگیری اقدام کنید و سپس دوره و آموزش اصولی را شروع کنید. تمامی بخش ها در این ابزار به گونه ای درست شده اند تا کاربر بتواند به راحتی و با سرعت بسیار زیاد کار و پروژه خودش را به اتمام برساند.

نرم افزار Lumion چیست، مدل 3D در نرم افزار Lumion

 

پشتیبانی از نرم افزار های دیگر

همانطور که در ابتدای سوال نرم افزار Lumion چیست توضیح دادیم شما می توانید مدل های ساخته شده با نرم افزار های دیگر را هم مانند اتوکد، مایا، Revit و… وارد این نرم افزار کنید. این مورد می تواند دسترسی شما را افزایش دهد و کیفیت طراحی و پروژه شما را چند برابر کند.

ایجاد ویدیو در Lumion

یکی از قابلیت های این ابزار این مورد است که شما می توانید بعد از تکمیل کردن مدل خود با فرمت MP4 ویدیویی مناسب تهیه کنید. همچنین باید بدانید ایجاد ویدیو در این ابزار با بهترین کیفیت صورت می گیرد تا بتواند کیفیت مدل شما را به بهترین شکل ممکن نشان دهد.

رندرینگ در نرم افزار لومیون

یکی از مهم ترین قسمت های استفاده از این نرم افزار که می تواند برای کار شما بسیار مناسب باشد سرعت رندرینگ این ابزار می باشد. باید توجه داشته باشید این نرم افزار می تواند با سرعت بسیار بالا فرایند رندرینگ را برای مدل شما انجام دهد. همین موضوع تاثیر بسیار زیادی در زمان و کار شما ایجاد می کند.

بنر خرید سرویس دسکتاپ مجازی از ابر گرافیک

 

برخی از ابزار های نرم افزار Lumion

در این نرم افزار ابزار های بی شماری وجود دارد که هر کدام از آنها می توانند تاثیر متفاوتی در کار شما ایجاد کنند. به همین دلیل یادگیری اصولی و دقیق این ابزار ها می تواند برای کار و پروژه شما بسیار مفید و مناسب باشد. حال می خواهیم برخی از ابزار های نرم افزار Lumion را برای شما معرفی کنیم.

استفاده و ایجاد تکسچر های مختلف

یکی از قسمت های مهم این ابزار کتابخانه آن است که امکانات و قسمت های زیادی را در اختیار کاربر قرار می دهد. برای مثال با استفاده از کتابخانه نرم افزار Lumion می توانید انواع متریال ها، تکسچر ها و… را به مدل خود اضافه کنید و باعث افزایش کیفیت خروجی کار و مدل طراحی خودتان شوید. همچنین این نرم افزار به شما این اجازه را می دهد تا به کوچک ترین جزییات هم تکسچر مشخصی را اختصاص دهید و همین موضوع کیفیت نهایی را افزایش می دهد.

LiveSync

این مورد به شما اجازه می دهد به صورت زنده و همزمان از کار و مدل خودتان خروجی بگیرید تا بتوانید در حین کار خروجی و طراحی که بر روی مدل انجام داده اید را مشاهده کنید. این قابلیت باعث می شود بتوانید مشکلات و موارد ناقص را قبل از رندرگیری نهایی بررسی کنید و آنها را اصلاح کنید.

ابزار های مختلف برای نورپردازی

نورپردازی یکی از قسمت های مهم در طراحی می باشد که باید آن را به بهترین شکل ممکن پیاده کنید تا کیفیت کار شما چند برابر شود. این بخش در نرم افزار Lumion بسیار پیشرفته و مناسب می باشد و با توجه به مدلی که طراحی کرده اید؛ می توانید برای قسمت های مختلف نور پردازی مناسب را قرار دهید.

استفاده از فیلتر های مختلف

در این ابزار می توانید از فیلتر های مختلفی استفاده کنید که این فیلتر ها می توانند کیفیت فایل و مدل شما را برای رندرینگ نهایی افزایش دهند.

مدل ها و جزییات بسیار طبیعی

یکی دیگر از نکاتی که باید در مورد نرم افزار Lumion بدانید این مورد است که در این ابزار مدل ها و جزییات طبیعی بسیاری برای استفاده قرار گرفته است مانند درختان، بوته، گیاه و… که همگی آنها به پویا و طبیعی بودن کار شما اضافه می کنند.

نرم افزار Lumion چیست، مدل 3 بعدی در نرم افزار Lumion

 

سیستم مورد نیاز برای اجرای نرم افزار Lumion

همانند هر نرم افزاری لومیون هم نیازمند منابع سخت افزاری مناسب برای اجرا می باشد. توجه داشته باشید برای اجرای مناسب این ابزار و استفاده از قسمت های مختلف آن شما به کامپیوتر یا لپ تاپی مناسب و قدرتمند نیاز دارید به همین دلیل تهیه قطعات کامپیوتر و لپ تاپ مناسب برای اجرای درست این نرم افزار شاید برای هر کسی میسر نباشد.

در لیست زیر مشخصات سیستمی که برای اجرای این نرم افزار مورد نیاز است را برای شما قرار می دهیم. این لیست هم از سایت رسمی این ابزار یعنی  lumion.com برداشته شده است، برای اطلاعات بیشتر هم می توانید به این سایت مراجعه کنید.

کم ترین حالت برای اجرا

همانطور که در سایت رسمی این ابزار هم نوشته شده است این قطعات برای اجرای ساده این نرم افزار مناسب هستند و فقط برای پیاده سازی مدل های ساده می باشند، به همین دلیل باید به این مورد دقت و توجه لازم را داشته باشید.

  • پردازنده ( CPU ) : طبق گفته سایت رسمی این نرم افزار برای اجرای آن حداقل نیاز به پردازنده ای دارید که تست تک هسته آن ۲۲۰۰ یا بیشتر از آن باشد. پردازنده ای مانند Intel Core i7-4790S یا مدلی همانند AMD Ryzen 5 1600X یا بهتر از این موارد برای اجرای این ابزار نیاز دارید.
  • رم ( RAM ) : 16 گیگ یا بیشتر
  • کارت گرافیک ( GPU ) : برای کارت گرافیک هم در حداقل ترین حالت ممکن نیاز به RX 580، GTX 1060 و یا Quadro K6000 دارید.
  • هارد : برای اجرای نرم افزار Lumion می توانید ازSATA SSD یا  HDDاستفاده کنید.
  • فضای مورد نیاز : در کم ترین حالت شما نیاز به ۷۵ گیگ فضای خالی دارید.

سیستم پیشنهادی

سیستم پیشنهادی این ابزار می تواند نسبتا به صورت مناسب این نرم افزار را اجرا کند و مدل های مختلف، مدل های HD، طراحی های ۳ بعدی و… را اجرا کند.

پردازنده ( CPU ) : برای سیستم پیشنهادی سایت رسمی این نرم افزار پیشنهاد کرده است از CPU استفاده کنید که امتیاز بنچمارک تک هسته آن ۲۶۰۰ یا بیشتر از این مقدار باشد. مانند Intel Core i5-8600 یا پردازنده AMD Ryzen 5 3600

رم ( RAM ) : 32 GB یا بیشتر

کارت گرافیک ( GPU ) : در سیستم پیشنهادی به گفته سایت رسمی Lumion شما نیاز به کارت گرافیک  RTX 3060, NVIDIA Quadro RTX 2000 ADA, AMD Radeon RX 6700 XT و یا مدل های بهتر دارید.

هارد : برای هارد می توانید از SATA3 SSD یا NVME m.2 storage استفاده کنید.

فضای مورد نیاز : ۷۵ گیگ

سیستم بالا رده برای اجرای نرم افزار Lumion

شما با این مشخصات می توانید بهترین و بالاترین تجربه کاربری را با این نرم افزار داشته باشید. این سیستم به شما اجازه می دهد با بالاترین تنظیمات فایل پروژه و مدل های خودتان را طراحی کنید. برای مثال یک شهر با جزییات کامل فرودگاه و… را می توانید با نهایت جزییات و مدل های ۳ بعدی مانند گیاهان، درختان و… در آن استفاده کنید.

پردازنده ( CPU ) : می توانید از پردازنده Core i7-11700T یا AMD Ryzen 5 5500 یا موارد بهتر یا مشابه استفاده کنید. این موارد در سایت رسمی لومیون قرار گرفته اند چراکه امتیاز بنچمارک آنها به صورت تک هسته باید در نرم افزار CPUMark 3000 یا بالاتر باشد.

رم ( RAM ) : 64 GB یا بیشتر

کارت گرافیک ( GPU ) : کارت گرافیک در اینجا اهمیت زیادی پیدا می کند، به همین دلیل برای اینکه بتوانید بهترین کیفیت را در این نرم افزار داشته باشید نیاز به RTX 3090، RTX 3080، RX 6900 یا موارد مشابه و بهتر دارید. همچنین کارت گرافیک های جدید تر مانند سری ۴۰۰۰ NVIDIA و… هم می توانند در سرعت رندرینگ و تجربه شما تاثیر گذار باشند.

هارد : برای بهره مندی از بهترین پرفورمنس می توانید از SATA3 SSD یا  NVME m.2 استفاده کنید.

فضای مورد نیاز : ۷۵ GB

نرم افزار Lumion چیست، مدلی طراحی شده در نرم افزار لومیون

 

استفاده از نرم افزار Lumion در سرویس های ابری ابر گرافیک

به طور کلی همانطور که گفتیم برای اینکه بتوانید بهترین استفاده را از این ابزار داشته باشید به یک کامپیوتر یا لپ تاپ مناسب نیاز دارید. همچنین اگر فایل و طراحی شما بسیار زیاد و سنگین باشد ممکن است رندرینگ آن بسیار زمان ببرد.

به همین دلیل می توانید از سرویس های ابری مانند دسکتاپ مجازی یا دسکتاپ ابری برای نرم افزار لومیون استفاده کنید. با این سرویس ها دیگر نیازی به تهیه کامپیوتر و منابع سخت افزاری گران قیمت ندارید و می توانید با هزینه بسیار کم و یک کامپیوتر و یا لپ تاپ ضعیف از طریق اینترنت و مرورگر کار و پروژه خودتان را انجام دهید.

همچنین ما در شرکت ابرگرافیک Multi GPU را در اختیار کاربران قرار می دهیم، به طوریکه شما می توانید چند کارت گرافیک را به طور همزمان از ما تهیه کنید. با این ویژگی سرعت رندرینگ و طراحی شما در این نرم افزار چند برابر می شود و می توانید در وقت و هزینه صرفه جویی کنید.

 

برای اینکه بتوانید به راحتی سرویس های ابری، دسکتاپ مجازی و… را تهیه کنید می توانید از شرکت ابر گرافیک برای خرید و استفاده از این سرویس ها استفاده کنید. شرکت ابر گرافیک ارائه دهنده انواع سرویس های ابری مانند سرویس دسکتاپ ابری یا VDI ژوپیتر نوت بوک و… می باشد.

 

استفاده از سرویس ابری برای نرم افزار های مهندسی عمران

یکی از نکات مهم در مورد استفاده از سرویس های ابری این مورد است که شما می توانید از انواع ابزار ها و نرم افزار ها با توجه به نیازی که دارید استفاده کنید. همچنین همانند یک دسکتاپ معمولی می توانید هر نرم افزاری را به صورت دلخواه بر روی دسکتاپ ابری اضافه کنید. حال با استفاده از مقاله زیر می توانید برخی از نرم افزار های مهندسی عمران که در سرویس ابری می توان از آنها استفاده کرد را بررسی کنید.

استفاده از سرویس ابری برای نرم افزار های مهندسی عمران

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم به طور خلاصه به سوال نرم افزار Lumion چیست پاسخ دهیم و قسمت های مختلف این ابزار را برای شما بررسی کنیم. این ابزار ویژگی های زیادی را در اختیار کاربر قرار می دهد که پیاده سازی این ویژگی ها و نکات به آموزش کافی و همچنین سیستم مورد نیاز و منابع سخت افزاری مناسب نیاز دارد تا بتوانید بهترین استفاده را از این ابزار داشته باشید.

hesam

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *